Karayel Terorle Mucadele Operasyonlarina Destek Oluyor

Ekim 2015’den itibaren hizmet alimi kapsaminda TSK bunyesinde gorevler icra eden 6 adet Vestel Karayel IHA son 6 aydir PKK faaliyetlerinin de artmasindan dolayi yogun kesif, gozetleme, tespit, lazer isaretleme ve aydinlatma faaliyetlerinde bulunuyor. Karayel ile isaretlenen hedefler TSK’ya ait savas ucaklarindan atilan hassas gudumlu bomba kitleri ile imha ediliyor.

Ucak ve helikopterlerle ortak gorevler icra ediyor

Hava Kuvvetleri Komutanligi ve Kara Kuvvetleri Komutanligi baglisi Kara Havacilik Komutanligi ile ortak icra edilen gorevler kapsaminda, lazer isaretleyici kullaniminda IHA, harekat merkezi ve ucak/helikopter pilotu arasindaki koordinasyon cok onemli hale geliyor. Karayel, eski TSK personelinden olusan tecrubeli ekibi ile bu koordinasyonu sıkıntısız olarak saglayabiliyor.

Terore karsi aktif olarak gorev aliyor

Karayel, Tunceli ile Agri arasindaki buyuk cografyada IHA destegi ile icra edilen tum ic guvenlik hava harekati faaliyetlerinde yer aliyor.

Sadece bu ay icerisinde, teror orgutune buyuk kayiplar verdirilen Tendurek, Cemce-Madur, Kemah, Tunceli Kurtderesi, Tatvan Anadere, Tunceli Ovacik operasyonlari Karayel’in de hava destegi ile mutlak basariyla gerceklestirildi.

2.500 saati gecti

Tum bu yogun faaliyetler arasinda Karayel IHA gectigimiz gunlerde 2.500 ucus saatini basariyla tamamladi.

Silahli gorev bekliyor

15 Haziran 2016‘da yapilan muhimmat atis testlerinde basarili olan Karayel, IHA’larin terorle mucadelede basarilarinin tartismasiz bir sekilde goruldugu ve her bir silahli IHA’ya ihtiyacimiz olan bu surecte SSM ve TSK’dan hem yurt icinde hem de yurt disinda silah yukuyle gorev verilmesini bekliyor.

Ihracat icin gorusmeler suruyor

Resmi olarak TSK envanterine girmemesinden dolayi ihracatinda zorlanilacagi ifade edilen Karayel, soylenilenlerin aksine, silahli atis testlerinde basarili olmasi, TSK’ya aktif olarak verdigi hizmetler ve onemli saha tecrubelerinden dolayi coktan yabanci musterilerin ilgisini cekmis durumda.

Bu kapsamda potansiyel yabanci musterilerle gorusmelerin devam ettigi soyleniyor.

Vestel Karayel ozellikleri

Vestel Karayel, 550 kg azami kalkis agirligina ve 70 kg azami faydali yuk kapasitesine sahip bir taktik sinif insansiz hava araci.

Wescam MX15 HD kamera kullanan ve Stanag 4671 uyumlulugu ile dikkati ceken Karayel, 2 adet Roketsan MAM-L mini akilli muhimmat da tasiyabiliyor.

97 hp’lik motoru ile azami 80 knots (~148 km/h) hiz yapabiliyor. Operasyonel irtifasi 22.500 feet (~6.850 m), havada kalis suresi 20 saatin uzerinde, veri linki menzili ise 150 km’den fazla.

Karayel Terorle Mucadele Operasyonlarina Destek Oluyor’ için 9 yanıt

  1. abi amerika yine gizli ambargosunu Türkiye’ye uygulamış. Bize 7.62mm’lik silah ile İHA optik kameralarını satmayı durdurmuş.
    benim merak ettiğim ve sormak istediğim, bizim bu Karayel veya Bayraktar(veya Anka) amerika’nın optik kameralarını mı kullanıyordu?
    yani bu ambargo bizim İHA projelerimizi etkiler mi?
    eğer etkilemiyorsa çok önemli değil. istedikleri kadar ambargo uygulayabilirler.
    haberin linki ise bu:
    http://www.turkiyegazetesi.com.tr/gundem/415831.aspx

    yoksa okyanusu aşıp, derede boğulmayalım abi? koskoca tank yapıp bir 7.62mm’lik silahla zor duruma düşüyorsak veya Koskoca İHA yapıp basit bir optik kamera ile batıyorsak yazık bize.

    Beğen

    1. Evet Bayraktar ABD mali FLIR Karayel ise ABD firmasinin Kanada’da urettigi Wescam marka EO/IR kameralari kullaniyorlar ustadim.

      Aselsan CATS uretilecek ama henuz testleri tam olarak bitmis degil. Ustelik baslangicta az adetlerle uretilecegi icin ilk IHA siparislerine yeterli olmayacaktir

      Kendimiz uretsek dahi icindeki bazi kritik parcalarda hala disa bagimliligimiz var.

      Beğen

  2. Üstadım, SSİK kararlarını ve hakkındaki görüşlerinizi bir başlık altında paylaşabilirmisiniz ? (Bu ve bundan sonrakiler için genel)
    Saygılarımla

    Beğen

  3. BAE Systems Mantis, gerçekten çok güzel bir IHA, MQ-1 Predator’un abisi oluyor galiba.
    O kadar büyüğünü yapamayız, ama mevcut motorları kullanarak biz de çift motorlu bir IHA yapsak fena olmazdı…

    Wescam MX15 HD kamera ANKA ya da AKINCI gibi IHA’lar için yeterli değil bence. Şimdi bu kameralar konusunda örtülü ambargolar var, yani adamlar satmak istemiyorlar, o nedenle; bize Wescam MX20 satacaklarını hiç sanmıyorum…
    Aselsan’ın, yapım çalışmaları devam eden; Aselsan cats flir’i var ama onun da performansı konusunda şüphelerim var. Durumlar biraz karışık.

    Beğen

  4. Wescam MX20 kamera kullanan yeni bir İHA yapılsa keşke. Mevcut İHA’lar terörle mücadelede son derece başarılı olsalar da taktik sınıfı İHA’lar beni tatmin etmiyor.

    Zor sorularım var Ustadım;

    1- Neredeyse günümüzdeki her atak helikopterinin (Mİ-28n, Apache, KA-52, Ah-1z, T129) servis tavanı 5,500 – 6,500 metre arasında değişirken…
    Bu Tiger EC665 helikopterinin servis tavanı nasıl oluyor da 13.000 metre olabiliyor ?
    Motordan mı Rotordan mı Ustadım?

    2- Feto operasyonları neticesinde ihraç edilenlerden dolayı, Hava Kuvvetlerinde Pilot sıkıntısı meydana geldiği için Hürkuş insansızlaştırılacak diye haber okudum.
    (Şey… aslında, Feto kısmını ben uydurdum.. Milliyet, bana köşe vermeli,yetenekliyim, Türk basınında ”Military&Technology Expert” sıfatıyla yazabileceğime inanıyorum
    CV: Hayal gücüm geniş, bilgisizim, gözümü kırpmadan yalan söyleyebilirim + uygun fiyata çalışırım).

    Ustadım,

    Hürkuş uçağının kanatlarının kısa olduğu bilinen bir gerçek.
    Bildiğim kadarıyla kısa kanatlar çok yüksek hızlara çıkmayan uçakların manevra kabiliyetini arttırırlar. Yüksek hızlara çıkan uçakların aerodinamik yüzünden kanatları zaten kısa olmak zorundadır, kanatların yapısı da bir faktör tabii ki. anyway…

    Eğer Hürkuş IHA’ya dönüştürülecekse kısa kanatları dezavantaj yaratmaz mı ? Günümüzdeki IHA’lar zaten ”Görev irtifası” diye tabir edilen yükseklikte; ”gözlerden uzak, gönüllerden ırak” biçimde uçuyorlar. ”Yapılsın” diye demiyorum, yanlış anlaşılmasın, Sadece Teorik bir soru; Hürkuş’un kanatları uzatılsa, bu, yakıt tasarrufunda ve kaldırma gücünde iyileşme sağlar mı?

    Mesela Planörlerin kanatları ”eşek” kadar oluyor, Çin wing loong ve ABD Predatör IHA’larının kanatları da aynı yapıya sahip.

    Beğen

      1. Ustadım,

        Haklısın, baktığım sitede yanlış yazmışlar, aynen böyle yazmışlar; 42,651 feet (13,000 meters; 8.1 miles)

        Ne kadar doğru bilmem ama bir yerde okuduğuma göre Türkiye, Eurocopter Tiger almayı düşünmüş ama birim maliyeti fazla geldiği ve Fransa ile gerilim yaşandığı için A129’a yönelmiş.

        Türkiye T129’u diğer bütün ülkelerin yaptığı gibi aviyonik ve silahlarını güncelleyerek uzun yıllar kullanacak gibi görünüyor. Madem tek atımlık barutumuz var biraz paraya kıyıp Tiger alsak daha iyi olmaz mıydı sence?

        İzlediğim animasyonda MILDAR Milimetrik Dalga Radarı yapıp helikopterin kanadına takmışlar. Radar, %50 kör, helikopterin sol tarafını görmüyor… Radar, her döndüğünde; ”Düşman unsuru” diye gösterdiği, şey aslında Co-pilot.. O radarın yeri orası değil !

        Jenerik senaryo; Pilot, Tank’a nişan alıyor, UMTAS’ı atacağım diye düğmeye bir basıyor, kanattaki MILDAR yerinden çıkıp yere düşüyor… Radarı, silah poduna takarsan,her şey olabilir.

        Soru:
        1- Tiger alınmış olsaydı, ona da yeni motor mu takılacaktı ?
        2- Tiger’in 30mm’lik topu opsiyonel diye biliyorum…
        Tiger alınmış olsa 30mm’lik tek namlulu top mu kullanılırdı yoksa, TSK; ”Yılların alışkanlığı” diyerek 20mm gatling-type cannon mu takardı?
        (Kişisel tahmininizi merak ettim, sadece net bilgiler vermeyi seviyorsunuz ama bu soruların net bilgisi olmaz, ancak merak işte 🙂

        Beğen

  5. MAM-L yi bayraktarda çok görüyoruz. Karayel’de neden hala yok? Ve envantere sizce nesen giremiyor? İlla birilerinin damadı olmak gerekmese keşke.

    Beğen

Yorum bırakın