Gecen Hafta Neler Oldu? 03/10/2016-09/10/2016

img_1106-4

‘TCG Yüzbaşı Güngör Durmuş’ isimli Lojistik Destek Gemisi, törenle denize indirildi

Lojistik destek gemisi TCG Yüzbaşı Güngör Durmuş’un denize indiriliş töreni Tuzla Selah Tersanesi’nde gerçekleştirildi.

Törende Yüzbaşı Güngör Durmuş Lojistik Destek gemisinin özelliklerinden bahseden Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Bülent Bostanoğlu, “Üstün özellikler ve yerli cihazlarla donatılmış bu gemimiz unsurlarımıza akaryakıt, su, yiyecek ihtiyacını karşılayabilecek, tehditlere karşı kendini koruyabilecek, helikopter harekatı yapabilecek, küçük çapta cerrahi müdahaleleri yapabilecek imkan ve kabiliyetlere sahip olacaktır” diye konuştu.

Roketsan urunlerini yeni platformlara entegre etti

Roketsan Ortadogu ve Afrika Pazarlama Muduru Ufuk Ozdemir’in verdigi roportaja istinaden 5 Eylul 2016 tarihinde yayinlanan videoya gore:

Cirit fuzesini; helikopter, IHA, hafif saldiri ucaklari, hucumbot ve kara platformlarina entegre ettik.

Mizrak fuzesini; T129, Cobra, S-70B helikopterlerine entegre ettik. Eurofigher ve Rus helikopterlerine entegrasyon kabiliyetimiz var.

MAM-L akilli bombasinin tandem baslikli antitank versiyonunu IHA’lara entegre ettik.

TR-300 roketinin menzili 120 km oldu.

Cezayir ile ortak uretime haziriz.

Bayraktar’a milli haberleşme

Milli İnsansız Hava Aracı (İHA) Bayraktar’ın kritik haberleşme sistemi yenileniyor. CTech tarafından üretilen Ufuk Hattı Haberleşme Terminali (LOS) İHA’lara entegre edilecek. LOS sistemi ile birlikte İHA’lar, 150 kilometrelik bir mesafede kontrol edilebilecek.

Sistemin kontrol edilebilir haberleşme alanının büyüklüğünde nihai hedef ise 200 km. Tamamen milli ve yerli haberleşme terminali LOS ile İHA’lar, data ve komut gönderme haberleşmesinde milli dalga formunu kullanmaya başlayacak ve bu da haberleşme güvenliğini arttıracak.

Sistemin, ilk olarak, halen Suriye sınır ötesinde yürütülen Fırat Kalkanı Harekatı ve Güneydoğu’da devam eden terörle mücadele operasyonlarında aktif olarak kullanılan Bayraktar İnsansız Hava araçlarına entegre edilmesi planlanıyor. Söz konusu terminallerin Baykar İHA’lara entegresyonuna önümüzdeki haftalardan itibaren başlanması planlanıyor. Saha testlerine devam edilen sistem, helikopter platformunda denendikten sonra Bayraktar İHA TB2’lere entegrasyonuna başlanacak.

Faydalı yük kapasitesi düşük olan İHA’larda diğer sistemler soğutma için harici bir üniteye ihtiyaç duyarken, LOS, ısı tahliyesini kendi kendine yapabilecek, ek bir ünite ve yük gerektirmeyecek. Ürüne ulaşmak da daha kolay olacak. yurtdışından sipariş verildiğinde ancak 6 ila 8 ayda ürün teslim edilebilirken, milli LOS, ihtiyaç duyulduğu anda en kısa sürede karşılanacak.

Anka’ya milli uydu haberlesmesi

Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile yapılan sözleşme uyarınca CTech, milli İnsansız Hava Aracı ANKA-S platformları için yüzde 100 milli Uydu Haberleşme Terminali (SATCOM) geliştiriyor.

Rolls Royce’tan ortak motor teklifi

DÜNYA devi Rolls Royce CEO’su Warren East’in, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım ile yaptığı görüşmelerde ısrarla “ortak üretim” vurgusu yaptığı öğrenildi. Alınan bilgiye göre East, dünya üzerindeki 8. Gelişmiş Üretim ve Teknoloji Merkezi’ni (AMTC) Türkiye’de kurma konusunda görüş alışverişinde bulundu. 2023’te göklerde olacak milli savaş jeti projesinde yer almak isteyen Rolls Royce, uçak motorunun tamamını Türkiye’de üretmek için talepte bulundu.

East’in, üst düzey görüşmelerde Türk tarafına “Birlikte çalışalım. Uçak, helikopter, füze motoru gibi yeni ürünler geliştirelim. Bu ürünleri teknoloji transferiyle üçüncü ülkelere de satalım” teklifinde bulunduğu bildirildi. Alınan bilgiye göre East, Türkiye ile işbirliği halinde yeni ürün çıkararak dünya ülkelerine de pazarlamak istedi. East’in “işbirliği” teklifini ısrarla tüm görüşmelerde vurguladığına dikkat çeken yetkililer, görüşmelerle ilgili şu bilgileri verdi: “Teknoloji transferi de yapmak istiyorlar. Bizim üreteceğimiz uçakta, helikopterde, füzede milli motora ihtiyacımız var. ”

Ukrayna ile ortak helikopter ve tank motoru yapılacak

Anka Teknoloji Üniversitesi ile Ukrayna’nın 131 yıllık mühendislik ve akademik bilgi birikimine sahip, tank motoru ve transmisyon sistemleri konusunda en yetkin Üniversitelerinden birisi konumunda bulunan Harkov Teknik Üniversitesi arasında ortaklık ve işbirliği anlaşması imzalandı.

Yapılan Anlaşmaya göre, “MİLLİ TANK ve HELİKOPTER MOTORLARININ PROJELENDİRİLMESİ” süreci tamamlanmış olacak.

TEI ürettiği motorları görücüye çıkardı

Kuruluştan yapılan açıklamaya göre TEI, 6-9 Ekim’de gerçekleştirilen İstanbul Airshow’da yeni nesil ticari uçaklarda en çok tercih edilen GE LEAP motoru için ürettiği yüksek geometrik karmaşıklığa sahip 5 kademe blisk parçalarını sergiledi.

Ayrıca TEI standında Türkiye’nin Özgün Helikopteri’ne güç verecek TS1400 motoru ile MALE sınıfı insansız hava araçları için geliştirilen PD170 motorunun modelleri de görücüye çıkarıldı.

Bakan’dan ‘yerli füze savunma sistemi’ açıklaması

Bakan Işık, CNN Türk’te katıldığı canlı yayında “Katyuşa füzelerini etkisiz hale getirecek bir çalışmayı yaklaşık 1,5 yıldır yapıyorduk. Orada özellikle laboratuvar ortamında başarıyı sağladık. Şimdi saha testlerine başladık.” açıklamasında bulundu.

Şu anda detaylarına girmek istemiyorum diyen Işık, “Farklı bir teknoloji. Katyuşa füzelerinin havada yakalayıp imha ediyor. Demir kubbe gibi çok sayıda şeyi çalışıyoruz. Bunlar duyarsız mühimmat. Çok eski teknoloji. Bazen eski teknoloji ile mücadele etmek yeni teknoloji ile mücadele etmekten daha zor oluyor.” dedi.

Jandarma Genel Komutanlığı Taktik İHA Tedarik Projesi Sözleşme Görüşmelerinde Sona Gelindi

Savunma Sanayii Müsteşarlığı internet sitesinde 3 Ekim 2016 tarihinde yayınlanan mevcut durum açıklamasına göre

Jandarma Genel Komutanlığı keşif ve gözetleme ihtiyacının karşılanması amacıyla 1 taktik IHA sisteminin (1 sistem de opsiyon) yurt içi hazır alım yoluyla tedariği konusunda sözleşme görüşmeleri tamamlanmış olup sözleşmenin yakın zamanda imzalanması ve kamuoyuna duyurulması beklenmekte.

TRJET 2023’de göklerde olacak

Ankara Merkezli TRJET’in sahibi ABD merkezli uzay ve havacılık sistemleri Sierra Nevada Corporation’ın (SNC) Üst Yöneticisi Fatih Özmen Türk markası olan TRJET uçağının 2023 yılında gökyüzünde olacağını söyledi.

Fatih Özmen, “Küresel Türk markası olacak ve inşallah Cumhuriyetimizin 100’ncü yılı olan 2023’de göklerle buluşacak Türk mühendisleri tarafından tasarlanıp Türkiye’de yönetilecek.”

Türkiye’de kurdukları TR-JET uçak üreticisi olmak için çalışmalara başladıklarının altını çizen Özmen, “TR-JET firması bu ürünlerin mesela Boeing, Airbus gibi montaj haklarını yapacak olup diğer tüm işleri TAİ başta olmak üzere diğer Türk firmalarına dağıtacaktır. Uçağımız 70 kişilik. ABD’de uzman kuruluşlara yaptırdığımız Pazar araştırması sonucu Dünya’da havacılık sektöründe 2025 yılı sonrasında bölgesel yolcu uçaklarına ihtiyaç duyulacaktır tespitinde bulundu. Bunun üzerine 70 kişilik bölgesel uçağı yapmaya karar verdik. Bu segmentte dünyada 4000 uçak uçuyor ama üretilen uçak sıfır. Çünkü hep eski uçaklar ve bakım üzerine bu Pazar girilmesine uygundu” diye konustu.

GÖKTÜRK-3’ün SAR’ına BİD yayınlandı

Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM), piyasada mevcut Sentetik Açıklıklı Radar (SAR) Uydu Sistem yükleri ile ilgili bir bilgi isteği duyurusunda bulundu. SSM, GÖKTÜRK-3 SAR Uydu Sistemi projesi kapsamında gerçekleştirilecek Keşif Gözetleme Birleşimli Açıklıklı Radar uydu sistemi alımı konusunda ilgili firmaları bilgi vermeye davet etti.

Müsteşarlık proje kapsamında daha önce TÜBİTAK Uzay ve ASELSAN’ın desteğiyle milli olarak SAR geliştirilmesi için, TUSAŞ-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. ile SSM arasında 8 Mayıs 2013 tarihinde Ön Tasarım Aşaması Sözleşmesi imzalamıştı.

ANKA Mecburi İniş Yaptı

TUSAŞ’dan yapılan açıklamada; “Bu sabah saat 06.55’de Elazığ Meydanından görev uçuşu için kalkan ANKA İnsansız Hava Aracı, uçuşun 25’inci dakikasında motor arızası nedeniyle, planlanan bölgeye ve mecburi iniş paterni uygulanarak kontrollü iniş yapmıştır. Uçağın kısa süre içerisinde yeniden faaliyetlerine başlatılması yönünde çalışmalar başlatılmıştır.” denildi.

6 thoughts on “Gecen Hafta Neler Oldu? 03/10/2016-09/10/2016

  1. BAe TFX’in gövde tasarımı için teklif verirken ingiliz tarafının şöyle bir argüman ileri sürdüğünü hatırlıyorum; typhoon’un yerini alacak uçak 2035’ler gibi hizmete girecek ve bu uçak hizmete girene kadar ingiliz askeri havacılık sektörünün ayakta kalabilmesi hatta rakipleriyle başabaş ürünler ortaya koyabilmesi için bu 20 yıl boyunca bir ürün üzerinde çalışması gerek yoksa bu sanayiinin sürdürelebilirliği dolayısıyla ingiltere’nin askeri açıdan kendine yeterliliği tehlikeye girecek. aynı durum motor konusunda da söz konusu anlaşılan. yarıştan kopmamaya çalışıyorlar yani. ingilizlere ne kadar güvenilir onu bilemiyorum yalnız. sözleşme türkçe olsa ve anlaşmazlık durumunda türk mahkemelerine başvurulması gibi bir madde ol

    Beğen

  2. TFX motorunu şu halde yerli bir üreticisi yok. Dışardan alımı kullanımı diğer ülkelere satışı hep sorunlu. TEI ile GE arasındaki ortaklık yapısı, ile aynı RR ile yeni bir şirket kurulur TJR; arsa inşaat bina tesis bize ait, bu karsilik RR da EJ200 jet motorunun lisansını, ip haklarını bu şirkete verir. En büyük üç ureticininde ülkemizde üretimi olur. ( KALE/PW, TEI/GE, TJR/RR ) TJR Tesisleri üretime devam eder, etmedi, RR ile olmadi ayrılır, sirket bizim tesis bizim, Japon IHI gelir, onunla devam ederiz… Bu teknolojiyi, üretimi ülkemize kazandırmak için her yolu denemeliyiz…

    Beğen

  3. abi dikkatimi sadece rolls royce ile ortak üretim ve ukrayna ile motor üretmek çekti. çok sevindim. abi bu konuda imzalar atılmış mı yoksa sadece konuşulan/tartışılan konular mı? yani bu üretimler kesin başlayacak mı yoksa zamanla değişebilir mi? bir de abi rolls royce ile sadece uçak motoru, ukrayna ile de sadece tank motoru mu geliştireceğiz? bu konuda bir görev ayrı mı yapıldı mı?
    bir de abi ukrayna ile sanırım sanayi firmaları değil de sadece üniversiteler arasında bir anlaşma olmuş. zira haberde anka teknoloji üniversitesi ile harkov teknik üniversitesinin işbirliği anlaşması imzaladığı söyleniyor. ben üniversitelerin hiç motor seri üretim, bakım, onarım, montaj işleriyle uğraştıklarını görmedim. bu işlerle uğraşan personeli olduğunu da düşünmüyorum. çünkü bu işler fabrikaların işleridir.

    abi acaba bu tam olarak ne yapacak? ben bu konuyu tam anlamadım. kağıt üzerinde tasarım yapıp, sonra bir firmaya mı verecekler? eğer öyleyse hangi firmaya verecekler? tümosan’a mı? zira milli tankın motorunu tümosan geliştirecekti ama bir türlü başlamadı. sürekli erteledi.

    bir de 2023’de yapılacak TRjet’in motorlarını da rolls royce’nin üreteceği motorlar mı kullanılacak yoksa rolls royce sadece tf-x projesinin motorlarını mı yapacak?

    Beğen

  4. Bugün kendimi çok kibirli hissediyorum…
    Fonda da; Universal Trailer Series – Power Warrior (Powerful Hybrid Epic Action) müziği açık.

    O nedenledir ki; 75 yıl önce piyasaya çıkmış Katüşa füzelerini etkisiz hale getirmesi planlanan ve laboratuvar ortamında başarılı olmuş sistem hakkında yorum yapmayacağım.. Bana yakışmaz..

    Katüşa’dan 5-10 yıl önce üretilen, Nazi V-1 Roketlerini; İngilizler, Spitfire uçaklarıyla çarparak, füzenin dengesini bozarak, üstelik kendileri zarar görmeden etkisiz hale getiriyorlardı..

    Ruslar, ABD’nin füze savunma sistemini aşabilecek, nükleer başlık taşıma kapasiteli balistik füzeler üzerinde çalışıyorlar; sen hala Katüşa diyorsun.. (Ustadım, sitemim sana değil)

    Bugün çok kibirliyim, herkese tepeden bakıyorum, kimse üzerime gelmesin…

    O nedenledir ki; Söze önce Rollys Rollyce şirketini küçümseyerek başlayacağım, daha sonra lafı TF-X’e getirip mesajımı sonlandıracağım.

    Hava, Deniz, Kara araçları için motorlar da üreten, Rollys Rollyce, insanlar tarafından, daha çok ürettiği; zenginliğin simgesi, asaletin göstergesi arabalarıyla bilinen bir marka.
    Dipnot: Rollys Rollyce arabası olup özel şoförü olmayan insanlara, kıro deniliyor.
    Ferrari’ye LPG taktırmak gibi bir şey bu.

    Ancak, şirketin içinde, işler dışarıdan göründüğü gibi değil. ”Dışı seni içi beni yakar” misali. RR, o eski ihtişamlı günlerinden çok uzak.

    Uçak motoru endüstrisi küçüldüğü için, çoğu ufak şirketler gitti ya da birleştiler…
    Bu nedenle,
    RR, CEO’sunun; Dünya üzerindeki 8. Gelişmiş Üretim ve Teknoloji Merkezi’ni Türkiye’de kurma gibi ”agresif” önerisi kimseyi şaşırmamalı. Adamlar ayakta kalmak için çabalıyor.

    Hava araçları için motor geliştirme son derece pahalı bir iş olduğundan;
    RR, artık motor sözleşmelerinde yüklenici olmak yerine, partner firma olma yolunu izliyor.
    ABD ordusunun ana motor tedarikçisi olan Pratt & Whitney ya da General Electric gibi şirketlerle motor konusunda rekabet etmek için fırsatlar arayan İngiliz Rollys Rollyce Türkiye’nin kapısını çaldı. Bence Türkiye bu fırsatı iyi değerlendirmeli, iki tarafın da karlı çıkacağı bir ortaklık yapılabilir.
    Rollys Rollyce, finansal açıdan rakiplerinden geride kalmış olsa da, bünyesinde önemli mühendisleri barındıran ve belli bir kültürü, geçmişi olan bir şirket.
    Rollys Rollyce’un finansal olarak, rakiplerinin gerisinde kalmasının nedeni; rakiplerinin ABD ordusu gibi yağlı müşterilerinin olması, yani eşit şartlarda rekabet ortamı yok (benim fikrim).

    Ancak Rollys Rollyce’un TF-X projesinde yer almak için bir şartı var, o da; uçağın çift motorlu olması. Bunun nedeni de 5. nesil TF-X projesinde elde edilecek tecrübe ve teknolojiyi Eurofighter Typhoon uçaklarında da kullanmak istemeleri.

    Bu ne demek oluyor, tam anlamış değilim doğrusu., Yani TF-X’in motorlarını, modernizasyonu düşünülen Eurofighter Typhoon’a mı takmak istiyorlar? Yani TF-X’in motorunun boyutları şimdiki Eurofighter Typhoon’un motorlarıyla aynı boyutta mı olacak?
    Sanırım öyle olacak…

    Öyle olması durumunda bunun hem avantajları hem dezavantajları olacaktır.
    Avantaj:
    Önümüzde Eurofighter Typhoon örneği var ve TF-X yeniden tasarlanacak. Fiziksel olarak ne kadar benzerlik olur bilemem ama TF-X = Eurofighter Typhoon 2 diyebilirim.
    Dezavantaj:
    Daha iyisi yapılabilecekken, Eurofighter Typhoon’a uyumluluk yüzünden mühendislerin çalışma alanının kısıtlanması. Bu nedenle uçağın 5. nesil değil de 4,5 nesil olması.
    (Umarım endişelerim yersizdir)

    Yine de doğru olan;
    5. nesil jet yapma, gibi zor bir göreve kalkışan Türkiye’nin, 5. nesil Jet konusunda mükemmeli aramak yerine RR ile beraber Eurofighter Typhoon’un üzerinden gitmesi olacaktır.
    İngilizler burada tecrübe edecekleri teknolojileri kendileri de kullanacak ve Rollys Rollyce, ABD’li rakipleri karşısında ayakta kalmaya çalışan bir şirket. Yani bu projede İngilizlerden kazık yiyeceğimizi sanmıyorum, hani bir laf vardır; ”Hepimiz aynı gemideyiz, batarsak beraber batarız.”

    Beğen

    1. Yazım fena değil aslında, bir de Rolls Royce’u doğru yazabilseydim iyiydi. (şimdi fark ettim)

      Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s