Prototip Black Hawk Teslim Alindi

22 Haziran 2016 tarihinde, Lockheed Martin’e ait, Polonya’daki PZL Mielec tesislerinde yapilan bir torenle, T70 “Genel Maksat Helikopteri” projesi kapsaminda gelistirme ve test faaliyetlerinde yararlanilacak 1 adet S70i prototip helikopter teslim alindi.


Torende; Lockheed Martin, PZL Mielec, SSM, TAI, ASELSAN ve Alp Havacilik’tan yetkililer hazir bulundu.


SP-YVB kuyruk numarali helikopter ilk ucusunu 27 Subat 2015’de yapti. Helikopter, 28 Nisan 2016’da, 2.750 kg harici yuk ve sag kabin kapisi uzerindeki vincle de problemsiz testler gerceklestirdi.


Helikopter 2017 basinda Polonya’dan Ankara’ya getirilecek. Bu helikopter ile, Aselsan tarafindan gelistirilen aviyoniklerin testleri ve ucus testleri, 2 firmanin da yetkilileri tarafindan yapilacak.


Gelecek 2 yil icerisinde PZL Mielec ilk 5 kabini uretip montaj icin TAI’ye teslim edecek. PZL Mielec, proje boyunca, teknik destek, uretim destegi ve egitim hizmetleri de verecek.


Lockheed Martin yetkililerine gore, Turkiye tarafindan uretilecek ilk T70’in kalifikasyon ve sertifikasyonunun 2021 yili icerisinde tamamlanmasi planlaniyor. Bu da sozlesme is programina gore asgari 1 yil gecikme anlamina geliyor.

14 thoughts on “Prototip Black Hawk Teslim Alindi

  1. Merhaba, bu başlık ile ilgili değil ama bugün haberlere konu olan TFX’in geliştirilmesi konusunda İngiltere’nin ortaklık teklifini siz nasıl değerlendiriyorsunuz? Bununla ilgili ayrı bir yazıyı hakediyor ama kısaca bir fikir beyanında bulunabilir misiniz acaba?

    Beğen

    1. Benim gorusume gore, bu tur bir iliski, saglam bir zemin uzerine kurulabilirse iyi bir sonuc dogurabilir ustadim.

      Cunku, daha turboprop ucagi test asamasinda olan bir ulkenin 4-5 adim birden atlayip 5. nesil bir ucak yapmasi her ne kadar imkansiz olmasa da bunu tanimlanan kalite/performans, maliyet ve zamanda gerceklestirebilmesi cok zordur.

      Bu tur ortakliklar bu surecin onunu acacaktir.

      Beğen

      1. Teşekkürler. Türkiye açısından ciddi bir knowhow transferi olabilecek, peki İngiltere’nin gerçekten TFX gibi bir uçağa ihtiyacı var mı veya bunu Türkiye ile birlikte yapmaya zorlyana şeyler neler olabilir, görüşlerinizi ayrıntılı olarak merak ediyorum. Dediğim gibi ayrı bir yazıyı hak ediyor.

        Beğen

  2. Yalnız ilk fotoğraf çok canlı durmuş 🙂

    Vatanımıza milletimize hayırlı uğurlu olsun umarım burdan edilen tecrübelerle bir sonraki genel maksat helikopterimizi özgün yapabiliriz.

    T-129 ile başlayan bu yeni kamuflaj’da yakışmış doğrusu ama bu kamuflajı sadece Kara Kuvvetleri mi kullanıyor ? Ya da Jandarmanın helikopterleri koyu yeşil olmaya devam mı edecek onu bilmiyorum

    Liked by 1 kişi

  3. Üstad slmlar,
    Bu prototip helikopter (ve zannediyorum Twitter da da 5 adet daha olacağını yazmıştın) tam olarak nedir?
    Bunlar sözleşmede var mıydı?
    Yanlış hatırlamıyorsam SSM nin sayfasında da geçmiyor, Toplam 109 a dahil değiller herhalde? 🤔

    Bi de üstat ben de Savunma&Silah sistemleri ile amatörce de olsa okumalar&araştırmalar yapıyorum. Daha çok NATO ülkeleri ama Sovyet&Rus sistemlerini de öğrenmeye çalışıyorum. Bununla ilgili olarak aşağıdakilerle ilgili tavsiye edebileceğin kaliteli bi kaynak veya notların var mıdır?
    – Su-27/30 ve Mig-29 uçaklarının alt modellerinin farklarının derli toplu anlatımı. Yani 3-4 öbek haline getirmeyi başarmış olan. Ve bu alt modelleri 4gen, 4+ veya 4++ gibi sınıflandıran,
    – Aynı şekilde T-90, T-84, T-80,T-72 alt modelleri fark/özellikler
    -Rus hava-hava füze ve uçak radarlarının kabiliyetlerini inceleyen. Burda kastım açık kaynaklarda Rus sistemleri NATO sistemlerine göre 5-6 kata kadar menzil üstünlüğüne sahip olabiliyorlar, fakat bunu pratikte başarabiliyorlar mı?

    Ayrıca
    -Yunan F16 larının son iki paketinde alınanlarının birbirlerinden farkları. Çeşitli kaynaklarda Block 52M, Block 52+, Block +Advanced, Block 52 ++ olarak adlandırıldıklarını gördüm, şüpheye düştüm. F16.net E göre toplam 90 uçak 2 (+1 opsiyon) ile alınmışlar. Bu paketlerdeki uçaklar arasında farklar nedir? Bizim Block 50+ ve Block 40/50 CCIP lerimiz ile aralarında önemli bir fark var mıdır? Motor hariç
    -Üstad ayrıca ben biraz envanter dişi kalmış sistemleri ve bunların ne yapıldığı Hakkındada okuma yapıyorum. Özellikle kullanılamayacak mühimmatlara (örneğin hava-hava füzeleri,diğerleri ömürlerinin sonuna gelince tatbikatta harcanır ama bunlar yüzlercesi heba oluyo gibi) ve uçaklara ne olduğu konusunda pek bilgi bulamadım. Amerikan Amaragda uçak sayısına kadar her şeyi görebiliyorsun
    -bi de son olarak (aslında daha çok araştırdığım sorum var da kısa tutayım) mühimmat projelerinin genel gidişatı nedir? Ben artık problem olduğu intibaını edinmeye başladım. Bi yerde ABD den 700 milyon dolara yakın bi fiyatla 20000 kadar Blu-109 alacağımıza rastladım, NEB lerde problem mi var? Ya da NEB,HGK,LGK gibi sistemlerin alt komponentletini üretemiyor muyuz da böyle bi alım var? Tabii bi ihtimal bu alımlar terör örgütüne yoğun kullanımdan kaynaklanıyor olabilir,fakat bu da bi can sıkıcı durum,üretim miktarımızı çok mu sınırlı,yükseltemiyor muyuz?
    HGK,LGK,NEB peynir ekmek gibi üretebiliyor olmamız çok çok önemli.
    Tabii Teber,Mam serisi ve diğerleri de o şekilde.
    Bununla bağlantılı olarak F-4/16 larımızdan SDB atabilir olsak,kendi Small diameter bomb larımızı 2-3 seneye kullanabilir olsak keşke ama imkansız tabi bu. F16 ların CAS görevlerinde, karakol baskın veya küçük küçük grupların olduğu durumlarda ki çoğu durum öyle zaten çok çok işe yarar.
    -bi de üstat ilave 30-50 kadar F-16 alınması gerektiğini, peace eagle in +2 opsiyonunun gerçekleşmemesinin çok kötü olduğunu, ilave 5 A400M alınması ve CH-47F +4 opsiyonun mutlaka gerçekleştirilmesi gerektiğini, bi de Erciyes modernizasyonunda 2 yerine 4 AC-130 konfigrasyonunun yapılmasının daha iyi olacağını düşünürüm, sen ne dersin?
    – son demiştim ama son olarak bu tcg Anadolu’da görev yapacak ağır nakliye helikopterinin belirlenmesi (Ch-53k? CH-47f?) ve ihaleye çıkılması, orta nakliye,atak (Ş-70 ve t-129) helikopterleri için ihaleye çıkılması ve F35B nin sipariş işlemlerinin bu sene halledilmesi gerekmez mi? Çünkü bunların prosedürleri,üretim sırasına girmesi ve üretimi zaten EN AZ 5 sene sürer ki CH-53K de zaten marine lerin sırası var,F35B de muhtemelen öyledir. Ki tcg Anadolu nisan 2021 envanterde hadi gecikmeli 2022. Eğer bu sene bu sipariş işlemleri başlamazsa bizim gemi güvertesi bomboş 2-3 sene dolaşır denizlerde.(bizim ünümüzü göz önüne alırsak 5 sene bile olur bu)

    Neyse çok çok uzun oldu zaten. İlgiyle takip ediyorum Üstad. Çalışmalarında başarılar. Vaktin olurda cevaplardan sevinirim. İleride de karşılıklı bilgi alış-verişine devam ederiz inş.

    Tekrar kolay gelsin
    İyi çalışmalar
    NeoF81

    Beğen

    1. Ustadim,

      Yazida da belirttigim gibi bu prototip helikopter gelistirme ve testler icin.

      5 adet kabin de kabaca kendimiz ogrenene kadar elimizde bulunsun diye. Prototip haricindekiler, sozlesmeye bagli olarak toplam adede dahil olabilir veya olmayabilir.

      Boyle sozlesmelerde mutlaka bu tip teslimler olur ki o konuda bir bilgi sahibi olmayan paydaslar ise baslayabilsinler.

      Her ne kadar esit ornek olmasa da, Firtina KMO’da da benzer bir surec olmustu.

      Sorunuzun diger kisimlarini o kadar genis sormussunuz ki, sizi tatmin edecek seviyede cevaplayabilmek icin muhtemelen 5-6 ay ilave arastirma yaparak, 3-4 kitap filan yazmam gerekebilir. O yuzden basitce cevaplanabilecek olanlara 1-2 satirla yanit vereyim izninizle.

      Onemli olan menzil degil, kill rate (imha orani diyelim kabaca) dedigimiz terimdir. Ruslar fuzenin gidebilecegi azami menzili yazar ama belki de o menzilde kill rate’i %20 civaridir. NATO sistemi ise kill rate’i %80-90 olan noktadaki menzili kabul eder. Nitekim ucus sureniz arttikca fuzenin terminal safhada manevra yapmak ve takip etmek icin yeterli takati kalmayabilir bu da kill rate’i dusurur.

      Envanterimizdeki 172 adet Block 40 ve 50 CCIP modernizasyonu ile 50+ seviyesine cikartildi zaten. Aviyonikleri ayni oldu.

      Omur devri sonuna gelen muhimmatlarin cogu taktik seviyede onemli oldugu icin satilamaz ve devredilemez kaydi var yanlis hatirlamiyorsam. O yuzden kimseye verilemez. Envanterden dusecekse bakimlari yapiliyor ve depolaniyor. Bizim AMARG gibi bir programimiz olmadigi icin oyle bir liste de yok.

      Tanimladiginiz neredeyse tum muhimmatlarla ilgili yazilarim var. Stratejik muhimmatlarla ilgili ise detay bilgi vermiyorum, kusura bakmayin, ancak beklenenden iyi gittigini soyleyebilirim. Test-revizyon-test surecindeler ve ilk defa bu urunleri yapan bir ulke icin beklenenden kisa surelerde envantere gireceklerini soyleyebilirim.

      Simdilik bu kadar genel cevap vermis olayim.

      Diger sorularinizi yeri geldiginde daha spesifik olarak sorarsaniz cevaplarim.

      Iyi okumalar

      Beğen

      1. Cevapların için tşkler Üstad.😀

        O zaman bu 1 adet TAI nin olacak sözleşme sonunda veya geri dönecek, öyle anlıyorum. Diğer 5 adet sonra belli olacak.

        Rus sistemleri konusunda araştırmalara devam o zaman. Belki bildiğin bi kaç kitap veya site vardır diye sormuştum, neyse. Rus sistemlerinin kalitesine güvenmediğim için sormuştum. Tabii bir de Rus propagandası da var. Ama gene de incelemeyi düşünüyorum. Sonuçta Ruslarla kafa kafaya gelme ihtimali olan (Fin,Norveç,Polski,Ukrayna ve ABD) bi kaç ülkeden biriyiz ve batı sistemlerinde Amraam C7 ( D yi en son kimseye satmıyordu ABD) ve Meteor dan başka bi BVR sistem yokken Ruslar 1001 çeşitçi gibi maşallah.😬

        Bizim F16 ları biliyorum da Yunan F16 Block 52 lerinin kendi içlerinde ve bizimkilerle farkı nedir acaba, onu merak etmiştim. Ona da biraz bakmak gerekecek.

        Envanter dışı kalma konusunda aslında çok sistemle ilgili merakım var da, artık azar azar bakarız onlara. M48A5T2/T1, Otokar Zpt, Mi-17 halen kullanımda ama satılamaz mı.
        Eski obüsler,f4,f5,f104,uh-1d/h lar diğer uçaklar. Geni ve tekneler. Neyse bunun gibi en az 20 ana kalem sistemler, eğer rezerv/yedek veya stratejik (gömülü/veya değil) yedek değillerse ya satılmalı,ya müzelere verilmeli/satılmalı, ya hedef olmalı ya da hurda. Biliyorum bunlar yapılıyor fakat sanki bizde yedeğin yedeğinin yedeğinin yedeği bile tutuluyor gibi. Yani aransa hala 1.dünya savaşından kalma silahlar bi yerlerden çıkar. Bu konu uzun, rahatsızlık vermeyeyim.
        Yalnız şunu merak etmiştim, örneğin raf ömrü dolan maverickler falan harcanabilir de, AIM 7 ve AIM 9 (eski modelleri) ne yapıyorlar acaba? Bunlardan yüzlerce vardır ve ömrü dolunca heba mı oluyor?🤔

        Üstadım mühimmat yazılarını okudum. Beğendim, eli yüzü düzgün,derli toplu yazılar. Yalnız (hafızam beni yanıltmıyorsa) bir kaç kit hariç diğer sistemlerde seri üretimdeyiz diye biliyorum. Hatta f4 ve f16 kalifikasyonları bile bitmişti. Merak ettiğim seri üreti gücümüz mü düşük (az üretebiliyoruz), yoksa alt komponentlerde mi bi problem var? Tabi benim sorumda geçenler stratejik sistemler değil diye düşündüm (HGK,LGK,NEB), onun için sormuştum. Bilmiyorum ~$700 milyon lık BLU-109 haberine rast geldin mi, doğruluğu var mı acaba? (Bu haberle bağlantılıydı sorum)

        Bi de son bi şey, TCG Anadolu ya tedarik edilecek heli ve uçaklarla ilgili sorumla ilgili ne düşünüyorsun?

        Üstad, emeğine sağlık. Uzun oldu biliyorum fakat acelesi yok sonuçta ZAMANIN OLDUĞUNDA cevaplarsan sevinirim. Yoğunluğun varsa Cevaplamasanda problem değil.

        İyi Çalışmlar
        NeoF81

        Beğen

    2. Sayın “anonim” ben yakın gelecekde rus askeri teçhizatı dahil dünyanın önemli silah sistemlerini detaylı bir şekilde inceleyen bir website kurmayı düşünürom. Maalesef türkçede bazı ara-sıra savunma forumları hariç böyle bir kaynak yok.

      Beğen

      1. Merhabalar Azerbaycan lı gardaşım.

        Valla ismini söylersen siteni takip ederiz.
        Yalnız ben özellikle Rus hava-hava füzelerini, uçak radarlarını ve Su-27/30/33/35 ve Mig-29 alt modellerini düzgün bi şekilde sınıflandıran bilgilere bakıyorum. Bilmem sende var mıdır.

        Kolay gelsin
        Neof81

        Beğen

        1. Teşekkürler sayın ‘anonim’ Kardeşim

          Websitem fîlen kurma aşamasındadır . Makaleleri hazırlıyorum istersen ‘rus hava- hava füzeleri’ ve ‘rus savaş uçakları’nı detaylı bir şekilde inceleyen makaleleri 1-2 gün içinde emalil’ine gönderirim.

          Ayrıca üzerinde çalıştığım ruslar’ın ‘elektronik harp ve radar sistemler’ de dikkate değer bir mevzudur ki umarım ukrayna vasitesi ile bu teknolojilerden ( radar ve hava- hava r-27 füzeleri) yaralanabiliriz . ukrayna ekonomisi çok küçükdür ve sermayeye muhtaçtır ve batıdan daha düşük kaliteli olsada çok zengin bir savunma sanayî ürünleri ailesinin sahiptir kısacası altın madeni Karşımızda 🙂

          (Ukrayna ekonomisi 42 milyon nufus için 83 milyar dolar; türkiye ekonomisi yaklaşık 80 milyon nufus için yaklaşık 800 milyar dolar …. Yaklaşık ukraynanın 10 katı )

          Benim mail adresim :

          and_beh@yahoo.com

          Liked by 1 kişi

          1. Sevgili kardeşim,Ukrayna konusunda sana tamamıyla katılıyorum.ben de bazı şeyleri yerinde gördüm orada,ve gerçekten çok şaşırdım.ve gerçekten dediğin gibi,Ukrayna gerçek bir Altın Madeni olabilir bizim için,özellikle son yakınlaşmalardan sonra.birçok savunma sanayii ürününü üretiyorlar,ve ayrıca Rusların sahip olduğu birçok teknoloji e gizeme sahipler.

            Beğen

        2. Teşekkürler sayın “anonim” Kardeşim

          Websitem fîlen kurma aşamasındadır . Makaleleri hazırlıyorum istersen “rus hava- hava füzeleri” ve ” rus savaş uçakları”nı detaylı inceleyen makaleleri 1-2 gün içinde emalil’ine gönderirim.

          Ayrıca üzerinde çalıştığım ruslar’ın ‘elektronik harp ve radar sistemleri’ de dikkate değer bir mevzudur ki umarım ukrayna vasitesi ile bu teknolojilerden ( radar ve hava- hava r-27 füzeleri) yaralanabiliriz . ukrayna ekonomisi çok küçükdür ve sermayeye muhtaçtır ve batıdan daha düşük kaliteli olsada çok zengin bir savunma sanayî ürünleri ailesinin sahiptir kısacası altın madeni. Karşımızda 🙂

          Size uğurlar diliyorum

          Beğen

Bir Cevap Yazın

