Reis Sinifi Denizalti (Type-214 TN)

Adlandirma

Denizaltilarimizin adi, uluslararasi literaturde Type-214TN (Turkish Navy) olarak gecmektedir.

Ilk olarak Cerbe Sinifi olarak adlandirilmislardir.

Revizyon surecinden sonra (bkz: Sorunlar ve Gecikme) ise bugunku adi olan, Reis Sinifi olarak adlandirilmaya baslanmislardir.

Sinifin ilk denizaltisinin adi TCG Pirireis (S-330) olacaktir.

Diger denizaltilarin adlarinin; TCG Hizirreis, TCG Muratreis, TCG Aydinreis, TCG Seydi Alireis ve TCG Selmanreis olmasi beklenmektedir.

img_0825-1
Type 214
Ihale ve Sozlesme Sureci

Proje Adi: Yeni Tip Denizalti Tedarik Projesi

Amac: Havadan bagimsiz tahrik sistemine (AIP) sahip 6 adet Yeni Tip Denizaltinin azami yerli katki ile Golcuk Tersanesi Komutanligi’nda insa edilerek tedarik edilmesi amaclanmaktadir. Buna ek olarak, denizalti insasi, entegrasyonu ve sistemleri konusunda bilgi birikimi ve tecrube olusturulmasi hedeflenmektedir.

Kapsam: Havadan bağımsız tahrik sistemine (AIP) sahip denizaltıların tedariki.

Haziran 2005 tarihli Savunma Sanayi Icra Komitesi (SSIK) karariyla proje baslatilmistir.

Bilgi Istek Dosyasi (BID), Mart 2006’da yayinlanmistir.

Teklife Cagri Dosyasi (TCD), Aralik 2006’da yayinlanmistir.

Alman Thyssen-Krupp Marine Systems (TKMS) Ortak Girisimi, Ispanyol Navantia ve Fransiz Armaris firmalari teklif vermistir.

Temmuz 2008 tarihli SSIK toplantisi ile TKMS Ortak Girisimi secilmistir.

2 Temmuz 2009 tarihinde sozlesme imzalanmistir.

Turkiye’nin kredi temininde karsilastigi zorluklardan dolayi sozlesme, 22 Haziran 2011 tarihinde yururluge girmistir.

Ana Yuklenici: Thyssen-Krupp Marine Systems Ortak Girisimi (HDW Kiel + MFI)

Proje Modeli: Ortak uretim

Yerli Alt Yukleniciler: Aselsan, Havelsan, Milsoft, STM, Koc Bilgi ve Savunma, TUBITAK, Meteksan Savunma, IDS, AYESAS

Insa ve Teslim

Revizyon Sureci: 2012-2015 (bkz: Sorunlar ve Gecikme)

Ilk Kaynak Toreni: Ekim 2015

 

Ilk Kaynak Toreni

Insa suresi: Her bir denizaltinin teslimi; 42 ay insa ve donatim, 9 ay Liman Kabul Testi (HAT) ve 11 ay Deniz Kabul Testi (SAT) olmak uzere 62 ay surecektir.

Digerleri de 12 ay ara ile teslim edilecektir.

Hizmete Giris: Ilk denizalti, Aralik 2020. Diger 5 tanesi de 12’ser aylik fazlarla olmak uzere, Aralik 2025’de tamamlanacaktir.

Mevcut Durum: Insa ve detay dizayn faaliyetleri es zamanli olarak yurutulmektedir.

Maliyet

Toplam Fiyati: ~2,2 milyar EURO (kredi bedeli)

Yerli Katki Payi: %81 (yerli uretim ve off-set toplami)

Ozellikler

Genel Ozellikler:

• Uzunluk: 67,6 m (standart denizaltilardan yaklasik 3 m daha uzun)

• Tekne dis capi: 6,3 m

• Yukseklik: 13,1 m (Periskoplar haric)

• Su ustu (satihta) deplasman: 1.845 ton

• Su alti (dalmis durumda) deplasman: 2.013 ton

 

Kopruustunden Goruntu

• Hiz (satihta): 10+ knot

• Hiz (snorkel sirasinda): 12 knot

• Hiz (dalmis durumda): 20+ knot

• Hiz (AIP devrede iken): 6+ knot

• Menzil (satihta): 12.000 nm (6 knot hiz ile)*

• Menzil (dalmis durumda): 420 nm (8 knot hiz ile)*

• Menzil (AIP devrede iken): 1.248 nm (4 knot hiz ile)*

• Azami operasyon derinligi: 250 m (Test derinligi 400 m)*

• Seyir suresi: ~12 hafta*

• Su altinda kalma suresi: ~3 hafta*

• Murettebat: 27 (5’i subay)

• Govde: Ferromanyetik celik (HY-100 ve HY-80)

 

Denizalti Kesiti

Sevk Sistemi:

• Dizel Motor: 2 x MTU 16V-396 (3,96 MW)*

• Jenerator: 2 x Piller Ntb56.40-10 (0.97 MW)*

• Ana Elektrik Motoru: 1 x Siemens Permasyn (2,85 MW)*

• Batarya Grubu: 648 adet (2 x 324 Exide Technologies urunu sodyum sulfur) batarya

Bataryalar Seymen Denizalti Batarya Fabrikasi’nda imal edilecektir.

• Yakit Hucresi: Siemens 2 x BZM 120 (120 kW)

Polymer Electrolyte Membrane (PEM) Hydrogene Fuel Cell teknolojisi

Bakim/onarim yeri, Almanya

• Pervane: 7 kanatli, skewback, sessiz, tek pervane

Silahlar:

• Torpido kovani: 8 adet

• Torpido kovani capi: 533 mm (21 inch)

• Mk48 ADCAP Mod6 AT veya Akya agir torpido (planlanan)

• UGM-84A Harpoon Blok II ASM (4 torpido kovani firlatma icin uygundur)

• IDAS SAM (planlanan); ASW helikopterleri, kucuk deniz platformlari ve kiyi hedeflerine karsi. Roketsan proje ortagidir.

 

IDAS
• Gezgin seyir fuzesi (beklenti)

Savas Sistemleri:

• 1 x LPI radar

• ISUS-90/72 Entegre Su Alti Komuta Kontrol Sistemi (ESKKS)

• Coklu Veri Link Sistemi (CAVLIS), Link 11/22 kabiliyetli

Sorunlar ve Gecikme

Kore ve Yunan denizaltilari diger ufak problemlerinin yaninda cok onemli bir problemle karsilasmistir. Denizaltilar, yuzeye cikis manevrasi esnasinda stabilite sorunu yasamis ve yan yatmistir.

Hatta bu yuzden Yunanistan cok uzun sure denizaltilari teslim almamistir. Ilk Yunan denizaltisinda problem, agirlik eklenerek cozulmustur.

Ama Turkiye bu cozumu kabul etmemistir. DHW’nin alternatif cozumu de begenilmemistir. Bunun uzerine bizim tarafimizdan bir alternatif cozum onerilmistir.

Bu cozum, agirlik ilavesi yerine, govdeye bir bolme eklenerek agirlik merkezinin yer degistirmesidir.

Uzun suren hesaplamalar, teknik inceleme ve testlerden sonra bu cozum HDW tarafindan da kabul edilmistir.

Bu sure boyunca proje uzun sure beklemede kalmistir.

Tum bu revizyonlardan sonra sinifin adi olan Cerbe de degistirilip, proje, Reis sinifi olarak adlandirilmistir.

Kritik Proje Ortaklari

Proje ortaklarinin ustlendikleri gorevler asagidaki grafikte gosterilmektedir.

 

Yerli Katki ve Proje Ortaklari

Diger Operatorler

Yunanistan : 4 adet

Guney Kore: 9 adet

Portekiz: 2 adet

Not: Her hafta, yeni bilgiler isiginda revize edilecektir.

Revizyon-1 (02 Mayis 2016)

Defence Turkey tarafindan SSM Deniz Araclari Daire Baskani Mujdat Uludag ile yapilan ve 07 Nisan 2016’da yayinlanan mulakata istinaden;

Iki denizalti icin gereken nerdeyse tum ekipman elimize ulasti.

Onumuzdeki donemde fabrika kabul testlerini de iceren test aktiviteleri baslayacak. Bunun icin Alman BwB firmasi ile bazi testler icin sozlesme imzalandi.

Reis Sinifi Denizalti (Type-214 TN)’ için 13 yanıt

  1. Üstad , tanitiminiz güzel olmus elinize saglik , bir sorum olacak ,
    Seyir suresinde

    • Su altinda kalma suresi: ~3 hafta yazmizsiniz , hocam dizel elektrikli motorla calisan deniz altisi 3 hafta hic yüzey yapmadan kala biliyormu ? Eyer öyleyse nükler deniz altilarina ne gerek var ?

    Tskr

    Beğen

  2. Abi yukarıda, sorunlar ve gecikme bölümünde ” stabilite sorunu yaşayıp yan yatmış” demişsiniz. hatta yunanistan’ın bu sorun yüzünden denizaltısını uzun süre almadığından bahsetmişsiniz.
    abi şimdi benim aklıma kötü kötü şeyler gelmeye başladı. bizim ihalede sorunlu olduğunu bildiğimiz bir denizaltıyı seçmemizde ve bu sorunlu denizaltıyı adam edebilmek için o kadar masraf edip bir bölme ekletmemizde hiç mantıklı bir durum yok. hem projenin bitmesi aylarca uzadı, hemde o kadar masraf ettik.

    acaba bu proje zamanında, ssm’nin başındaki kişi FETÖ’cü olabilir mi? fetö ve almanya birlikte çalışıp bizi dolandırmış olabilir mi?
    veya almanya, bizden bir yetkilinin koynuna bir kadın koyup fotoğrafını/videosunu çekmiştir. sonra da ”ihaleyi bize vermezsen bu görüntülerin her yere yayarım” demiştir. bizimkilerde vermek zorunda kalmıştır.

    abi sizce böyle birşey olmuş olabilir mi?
    çünkü yan yatan denizaltıyı kabul edip, sonra düzeltebilmek uğruna o kadar zaman ve para harcamayı göze almak bana hiç mantıklı gelmedi.

    Beğen

    1. Ustadim,

      Projenin icinde FETO mensuplari tabii ki olabilir, buna hickimse hayir yok diyemez.

      Ote yandan projenin degismesinin performans ve sure uzerine endise ettiginiz kadar cok dezavantajlari olmadi. Hatta birkac ufak tefek kazanim da elde ettik.

      Hem sorun bizden kaynaklanmiyordu. Baska ulkeler de aynisini yasadigi icin FETO mensuplari projeyi baltaladi diyemeyiz.

      Beğen

    2. konu hakkında daha karamsar yorumlar/bilgiler için uskudar.biz adresinde alttaki bulutta tip 214 yaftasını seçmeniz ve gelen yazıları okumanız yeterli. hele ‘Tarih ve Tekerrür ve Türkiye ve Almanya ve Şu ve Bu’ yazısı tam ağzınıza layık.

      Beğen

  3. Güzel bir anlatımla açıklamışsınız,tebrik ediyorum.Oldukça iyi bir denizaltı olduğunu biliyorum.ama,Youtube da bir video açıklamasında şöyle bir şey okudum ve bunu yazmak istedim;
    “Type 214 sınıfı denizaltılar,Type 212’nin ihraç versiyonudur.Hemen hemen bütün özellikleri aynı olmasına rağmen,bazı kritik önem arzeden teknolojiler kısıtlanarak,Type 212’den Type 214 yaratılmıştır.En önemli fark,Type 212 kompozit dış konstrüksüyonu ile dedektörlere yakalanmamasıdır.Type 214’de ise dış aksam çeliktir.”
    yine de herşeye rağmen,eskiyen denizaltılarımıza göre çok ileri teknolojideki oldukça iyi bir denizaltı filosu sahibi olacağız,inşallah………

    Beğen

    1. Ustadim,

      Type 212 non-magnetic govdesi ile sensorlere daha zor yakalanirken, Type 214 ferromagnetic govdesi ile daha derine inebilmektedir.

      Biz daha derinde operasyonlar ifa edebilme alternatifini sectik.

      Liked by 1 kişi

      1. Ama hocam 212 , 214 gore yaklaşik 200 metre daha derine inebiliyor. Genel de 212 , 214 karşi daha iyi denizalti bence.

        Beğen

  4. Ustadım, denge sorunundan ziyade Almanların yapılan anlaşmaya uymama istekleri belirmişti diye duyumlar vardı… Anlaşmadaki bazı teknoloji transferleri Almanları rahatsız etmiş isteksizlik göstermişler. Biliyorsanız işin iç yüzünü anlatabilirmisiniz.

    Birde IDAS tan bahsetmişsiniz. Bu projede Roketsan olarak hala aktifmiyiz. O günden beri hiç bir haber yayınlanmamış proje hakkında.

    Birde üstadım bildiğim kadarı ile AIP teknolojisine sahip değiliz ve bu projede ToT kapsamında değil. AIP geliştirme projemiz hali hazırda mevcutmu MILDEN için.

    Beğen

    1. Ustadim,

      HDW ile daha once de calistigimizdan bir anlasmazlik falan olmadi. Problem benim anlattigim konudan kaynaklandi.

      IDAS’ta hala devam ediyoruz ve is programa uygun devam ediyor.

      AIP konusunda istegimiz var ama aktif bir calismamiz yok

      Beğen

Yorum bırakın