Kale 3500 Turbojet Motoru

Ozgun hava-yer seyir fuzemiz SOM’un gelistirilmesi surecinde Fransiz Safran firmasinin Microturbo TR-40 modeli motoru kullanilmistir. Bu motorun itkisi 2,5-3,3 kN (750 lbf) dir.

 

Microturbo Motor Ailesi
Hatta firma, ileriki tarihlerde, talebimiz uzerine, motor uzerinde bazi performans ayarlamalari da gerceklestirmistir.

Ancak, kritik parca olmasi ve yerlilestirme cabalari kapsaminda, motorun Turkiye’de uretilmesine karar verilmistir. Uretilecek motorun itkisinin daha iyi olmasi da isterler arasindadir.

Kale 3500 Turbojet Motoru sozlesmesi, SSM ile Kale Havacilik arasinda Subat 2012’de imzalanmistir.

Sozlesme; turbojet motorun ve alt sistemlerininin tasarimi, uretimi, testlerinin yapilması, teknoloji gosteriminin gerceklestirilmesi, egitimi, bakimi ve Teknik Veri Paketi (TVP) hazirlanmasini kapsamaktadır.

Kale toplam 10 adet prototip ureterek test edecek ve tam operasyonel bir prototipi de Nisan 2016’da teslim edecektir.

Bu kapsamda Kale, Tubitak ve Istanbul Teknik Universitesi ile birlikte calismistir.

Ilk calistirma testi Eylul 2013’te gerceklestirilmistir. Ilk testler sirasinda prototip alev almis ve bu problem cozulerek testlere devam edilmistir.

 

IDEF 2015 Fuari

Motor, ilk olarak, High-Tech Port 2014 Fuari’nda 1 numarali prototipi ile gorucuye cikmistir.

Kale Havacilik bu ve ilerideki benzer imalatlari icin Motor Test Merkezi de kurmustur.

Su anda son prototip uzerinde nihai performans ayarlama calismalari yapilmaktadir.

Kabullere muteakiben, siparis verilirse, 2018’den itibaren envantere girmesi planlanmaktadir.

Ozellikleri

* Irtifa: 5.000 m

* Hiz: 900 km/h (~0,95 Mach)

* Itki: 3,2-3,5 kN (357kgf/787 lbf)

* Cap: 30 cm

* Uzunluk: 72 cm

* Agirlik: 48 kg

* Yaglama: Yakit ile

* Yakit: JP8, JP10

* Itki/Agirlik Orani: 7,4:1 (Max)

* Hizmet Omru: 17 saat

Boylece, Microturbo’dan alinirsa tanesine 150.000 dolar uzerinde bir bedel odenen kritik bir parca hem ucuzlayacak, hem de olasi ihracat kisitlamalarinin onune gecilecektir.

Ayrica bu gelistirme ile; 20-30 dakika boyunca surekli calisacak ve 1.100 derece santigrad civarinda turbin ic sicakligina dayanacak bir motor uretilerek, ileride gelistirilecek daha buyuk motorlar icin bir teknoloji kazanimi da elde edilecektir.

Motorun, ilk etapta, Atmaca gemisavar fuzesi icin de kullanilmasi degerlendirilmektedir.

Ilk yayinlanma tarihi: 29 Subat 2016 saat 13.15

Revizyon-1 (7 Ocak 2017)

Projedeki bazi teknik aksakliklardan dolayi prototipler 2016 yilinda teslim edilememistir.

Aksakliklarin giderilmesi ve motorun 2018 yilinda envanterde olmasi yonunde sıkı calismalar devam etmektedir.

Kale 3500 Turbojet Motoru’ için 27 yanıt

  1. Azizim,

    Teknik aksaklık derken, yani şu ana kadar her şey yolunda deniyordu birden teknik aksaklık nerden çıktı. Yapısal bir teknik aksaklıkmı yoksa SOM denemesi üzerine çıkmış bir aksaklıkmı. Yoksa aksaklık yokta isterlermi upgrade oldu. Biraz daha açabilrmiyiz mümkünse. Ve son aşamaya gelmiş projede neden 2016 ortası bitmesi gereken proje de 2017 degilde 2018 telaffuz edilyor şimdi. Bir de zamanında tamamlanamayan bu teknoloji göterim projelerinde, yüklenici firmalar için ne gibi cezai hükümler içerir. O şirket işi yapamazsa veya ben yapamayacağım derse ne olur

    Saygılrımla,

    Beğen

    1. Ustadim,
      1) Ticari sir oldugu icin detay yazamam. Prototipler teslim edilmedi.

      2) “Kabullere muteakiben, siparis verilirse, 2018’den itibaren envantere girmesi planlanmaktadir.” ibaresi ilk yazdigim gun olan 29 Subat 2016’dan itibaren hic degismeden orada duruyor. Dolayisi ile yeni bir ifade degil.

      3) Tabii ki sozlesmelerde cezai sartlar vardir. Gec bitirirse sozlesme hukumleri uygulanir. Hic yapamazsa veya bitmis urun isterleri saglayamazsa sozlesmenin feshi yoluna gidilir., Vestel Karayel’de oldugu gibi

      Beğen

  2. saatte 900 km. hız, hız değildir..bir motor üzerinde çalışmak güzel birşey ancak günümüz şartlarına da hitap etmeli..sırf yaptık demek için,bunada şükür demek için füze kategorisinde bir kağnı yapmanın da alemi yok..sarf edilen enerjiye de paraya da yazık..burada çalışılmasın demek istemiyorum tabiiki, demek istediğim daha hızlı bir motor yapımı için çalışılmasıdır…S400 hava savunma füzesinin saniyede 5 km hız yaptığı düşünelecek olursa saniyede 250 m. hız yapan bir motorun ne anlama geldiğinizi sizlere bırakıyorum.

    Beğen

    1. bir füzenin hedefi imha etmesi için sadece hız gerekli değildir. mesele, hedefe farkedilmeden, farkedilse dahi karşı tarafa cevap verecek zaman bırakmadan hücum etmekse görünmezlik ve iz yönetimi de hız kadar önemli meseleler. daha yüksek hızlı füzeleri yapan ülkelere bakın illa ki SOM gibi füzeleri var ve bunun yanına sesüstü hızlarda uçan füzeleride ekliyorlar. hatta hipersonik füzelerin çalışmalarını yürütüyorlar. ayrıca o ülkelerin sahip olduğu alt yapı, tecrübe, mühendislik ve teknoloji seviyesine biz sahip miyiz? adamın 5 senede gittiği mesafeyi biz 10-15 senede ancak gidiyoruz. bakınız anka ve predator’un geliştirme süreçleri. Amerika Ay’a giderken tüm projeyi 9 yıla sığdırdı. ama abd 2. dünya savaşında yüz binlerce tank, on binlerce uçak, binlerce gemi üretebildiği için bunu 9 yılda yapabildi. sanayi ve teknolojide aramızdaki farkın farkında mısın? elbette yetmez daha iyisi yapılsın ama gelinen mesafeyi de görmezden gelirsek insanımıza haksızlık etmiş oluruz.

      Liked by 1 kişi

      1. “s400 gibi uçaksavar/füzesavar bir füze ile korunan bir hedefe saldıran bir füzenin hedef bölgeye nüfuz edebilmesi için sadece hızlı olması gerekmiyor radara görünmez olması da bir yöntem” özet olarak dediğim şey bu idi. karıştırma söz konusu değil.

        Beğen

    2. “sırf yaptık demek için,bunada şükür demek için füze kategorisinde bir kağnı yapmanın da alemi yok.”..bu kısma tamamen katılıyorum…eğer iyisini yapamayacaksak yurt dışından alalım daha iyi..bu arada s-400 sistemi füzeleri saniyede 5 km yapamaz..1.5 km civarı yapar..

      Beğen

      1. SOM türü füzelerin ortalama hızları 900 km /saat gibi düşük olmasının bir sebebi de Alçak irtifadan Yeryüzü şekillerini takip ederek gidebilmelerine imkan Sağlamak içindir ( diğer güdümleme sistemleri elektronik harp Araçları ile karıştırılması durumundan etkilenmemesi için)

        Beğen

  3. Ustadim,

    Milli gudum kitlerimizi coktan yazdim bile, yazilarimin icerisinde bulabilirsiniz.

    Diger projelerde tabii ki bazi gelismeler var ancak sizlerle paylasabilecegim bilgiler degil

    Beğen

  4. 02 Nisanda ” Milli gudum kitlerini yazmaya baslamıştınız, notlari gozden geciriyordunuz. ” , gözden geçirmeler bitmiştir herhalde … Bu süre içinde Frank arkadaşın sorduğu projeler içinde yazacak ilave şeylerde ( Atmaca, Akya, Temren, Gezgin, Umtas Deniz ve Göktuğ projeleri ) çıkmıştır sanırım.
    Teşekkür ederim şimdiden..

    Beğen

  5. Merhaba

    Prototip teslimatı oldu mu? Ayrıca Kale 3500 Fransız TR50 muadili diye bilirmiyiz?

    Teşekkürler

    Beğen

  6. Bakın bir mühendis olarak kafamı kurcalayan yerli motor projesiyle ilgili bir olay var. Şöyle ki TRJ328’in iki motoru var her kanadında birer tane; 6,000 lbf itki üretiyor her bir motor. Kale 3500 turbojet motoru ise 787 lbf itki üretiyor. Kalenin bu motorunun itki kabiliyetini iki katına çıkartıp 1500 libreye getirseler, TRJ328’in her bir kanadına 4’er tane taksalar 6000 librelik itkiyi yakalamış olurlar ve yerli uçağımızda yerli motor kullanmış oluruz. Ne dersiniz?

    Beğen

    1. Ustadim,

      Hic diger kisimlara girip olayi karmasik hale getirmeyecegim.

      Sadece sunu sorayim izninizle.

      Omru boyunca 15-30 dakika calisacak bir turbojet motorla 4.000 saat calisacak bir turbojet motorun malzeme bilimi acisindan farkliliklari bu soylediginize imkan verir mi sizce?

      Ilginizi cekecek bir konu ise, tek kristal dokumu arastirin, kapi kapiyi acacak farkli bir dunyanin icinde bulacaksiniz kendinizi.

      Beğen

  7. Mesleğinizi söyleyebilir misiniz yoksa gizli mi meraktan soruyorum gizli belgeler falan 🙂

    Beğen

      1. Üstadım seni örnek alan ve severek takip eden bir elektrik elektronik mühendisi adayı olarak (2. sınıf bitiyor bu yıl) savunma sanayiinde çalışmak isteyen mühendislere tavsiyelerini çok önemsiyorum, yol gösterici “kendini bu alanlarda geliştir, şu alanlarda ekstra bilgilerin olması gerekiyor savunma sanayiinde iyi bir yere gelmen için” diyebileceğin neler varsa okumaya can atıyorum. kolay gelsin Allah muvaffak etsin

        Beğen

  8. Üstadım Atmaca, Akya, Temren, Gezgin, Umtas Deniz ve Göktuğ projeleri hakkında yazmayı düşünüyormusunuz. Bunlara ilaveten füze projelerimiz mevcutmu, mevcutsa nelerdir. Füze konusuna biraz daha ağırlık vermeniz mümkünmü. Yıldırım 3 ve Yıldırım 4 ün mevcudiyeti eski başbakanımızın söylediği doğrultudamı ilerlemekte olduğu hakkında. Ukrayna ile savunma sanayi ilişkileri perde arkası konuşulanlar vs.

    Beğen

    1. Ustadim,

      Muhimmat projelerini su anda yazmayacagim. Cunku cogu bilgi siz de kabul edersiniz ki gizli. Tam yazmaya basliyorum, gizli bilgileri cikarinca yazacak 2 satir bile birseyler kalmadigini gorup siliyorum. Benim yazabilecegim kadar bilgi de zaten her yerde mevcut.

      Milli gudum kitlerini ise yazmaya basladim, notlarimi gozden geciriyorum su anda.

      Beğen

  9. Nisanda bir parti teslim edilecekti…Üstadım herhangi bir haber varmı… Som test atıışları Kale3500 ile………

    Beğen

Yorum bırakın