TF-X Alternatifleri Kanat/Motor Ozeti

img_0762
En ustteki ucaga 1 numara dersek

1: Canard/Delta (C/D) kanatli, tek motorlu modeldir. Ucaga onden bakinca kucuk kanata canard, arkasindaki asil kanata delta kanat denir seklinden dolayi. Bu kanat konfigurasyonunu gunumuzde daha cok Avrupa ekolu tercih eder (Typhoon, Gripen, Rafale).

2: Wing/Tailplane (W/T) kanatli, cift motorlu modeldir. Onden bakinca ilk kanata wing (kanat), arkadaki yatay ufak kanada tailplane (kuyruk kanadi) denir. Bu kanat konfigurasyonunu gunumuzde daha cok Amerikan ekolu tercih eder (F-22, F-15).

3: Wing/Tailplane kanatli, tek motorlu modeldir.

Neden tek veya cift motor?

Maksimum kalkis agirligi dusuk bir ucakta tek motorla da cift motorla da ayni toplam itki elde edilebilir. Ancak kuvvet her zaman ucus guvenligi acisindan cift motor tercih eder. Cunku gorev sirasinda tek motorlu ucaginizin motoru vurulur veya bozulursa dusersiniz. Halbuki cift motorluda bir motorunuz vurulsa veya bozulsa bile en kotu ihtimalle digeriyle bir sure daha idare eder ve kurtulabilirsiniz.

Maksimum kalkis agirliginiz fazla ise zaten onu karsilayacak tek motor olmadigi icin cift motor kullanmaya mecbur kalirsiniz.

Kanat tiplerinin performansa etkisi nedir?

Aslinda sadece bu karsilastirma icin bile yuzlerce sayfalik bir kitap yazilabilir ama kolay anlasilmasi icin en basit sekilde anlatayim.

C/D konfigurasyonu W/T’ye gore bir miktar daha stabildir, daha fazla G ceker ve dolayisiyla it dalasinda ilk donuslerde manevra kabiliyeti daha yuksektir. Ancak manevralara devam edildikce diger tipe gore ustunlugunu devam ettiremez, ya da ettirmek icin cok daha buyuk bir motora ihtiyac duyar.

Ancak W/T versiyonunun gorunmezlik ozelligi daha iyidir, yani radar kesit alani daha kucuktur.

Bizim kuvvet Amerikan ucaklarina daha alisik oldugu icin W/T daha uygun gelecektir.

Reklamlar

3 thoughts on “TF-X Alternatifleri Kanat/Motor Ozeti

    1. Ustadim,

      Aciklamalara gore, su anda kavramsal tasarimi tamamlanan TF-X projesi pist kalkisi amacli.

      Ama ileride tanimladiginiz sekilde bir ihtiyac olusursa bu teknoloji uzerinden yeni bir ucak gelistirilebilir mi analizi yapilir veya belki de kavramsal tasarim asamasinda ilk analizleri yapilip bir rapor verilmis ama aciklanmamis da olabilir.

      Beğen

  1. (C/D) nin manevra devam ettikçe üstünlüğünü devam ettiremediğini şimdi öğrendim teşekkürler. Ben Dogfight için (C/D) nin daha avantajlı olduğunu düşünüyordum hep. Bir da daha yüksek hızlara çıkabilmesi içini kanatları geriye doğru katlananlar var ona gerek var mı bu tip uçaklarda ? Tornado F3 mesela offf öyle bir uçak ki yeme de yanında yat So Sexy ! Manevra yapmasına gerek yok füze yetişemez zaten 🙂

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s